S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Propaganda-machine
-  Filter 1: Eigendom
-  Gigantjes
-  Filter 2: Advertenties
-  Filter 3: Sourcing the media
-  Hearts and minds
-  Filter 4: FLAK
-  Filter 5: Anti-communisme
-  Factor 6: Ten oorlog

 
 

Onderzoek?

 

gepubliceerd: 27.05.2004 // laatste update: 27.05.2004

 

Reclame- en marktonderzoek willen de burgers van kop tot teen besnuffelen, want dat zijn potentiŽle kopers. Binnenkort komt er interactieve televisie. Mogelijke partners vragen zich niet zozeer af hoe ze nog degelijker kunnen informeren. Wel of ze de marketingdata over de gebruikers zullen krijgen en hoeveel ze aan reclame zullen verdienen.

Ook technologie wordt eenzijdig afgestemd op reclame, terwijl er veel nuttiger toepassingen te bedenken zijn. Zo bijvoorbeeld I-Text of interactieve teletekst, momenteel vrijwel uitsluitend gebruikt voor de promotie van bedrijven en producten. I-Text is actief tijdens de televisiereclame. Dan verschijnt er een I-Text-icoon op het scherm dat je naar Teletekst leidt waar je "promotiepagina’s te zien krijgt van het desbetreffende product of bedrijf. De informatie die niet in het reclame- filmpje wordt gegeven, verschijnt op de teletekstpagina", aldus een directeur van een commercieel tv-station. Volgens hem is het Ďeen krachtige en directe manier om veel reclame te maken voor en informatie te geven over een specifiek product’. Enkele bedenkingen:

-  I-Text verdringt (tijdelijk) de informatie van Teletekst: redactionele ruimte wordt geruisloos ingepalmd door reclame;

-  de reclamesector doet graag de grenzen vervagen en stelt publireportages heel handig als Ďinformatie’ voor.

Met een beetje fantasie vind je tientallen informatieve en educatieve toepassingen van I-Text. Service-info met tips over gezondheid, wegwijzers naar diensten die administratieve rompslomp helpen oplossen, spelletjes over natuur en techniek, voetnoten bij feiten uit het nieuws, ...

Waarom worden zulke toepassingen niet uitgetest? Omdat een omroep ze zelf, met eigen redacteurs, moet invullen en ze dus geld kosten in plaats van geld op te brengen? I-Text zit nu exclusief op de commerciŽle tv-zenders. Van de openbare omroepen hebben we nog niets gehoord. Vermoedelijk verwordt I-Text dus binnen de kortste keren tot het zoveelste reclamespeeltje.

Softwaregigant Microsoft ontwikkelde met zijn internetbrowser Internet Explorer een op marketing gericht instrument. Als je een commerciŽle website bezoekt, weet die niet alleen wie je bent en waar je woont, maar men weet ook welke websites je regelmatig bezoekt. Surf je dan bijvoorbeeld naar de website van de elektronische boekenwinkel, dan krijg je op basis van je profiel een selectie aangeboden.

LEES VERDER: License to Kill // Punk Radio // Zuurstof? My Ass! // Opnieuw: deregulering // Fluff // Uitzuivering // Onderzoek? // Big business //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License