S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Propaganda-machine
-  Filter 1: Eigendom
-  Gigantjes
-  Filter 2: Advertenties
-  Filter 3: Sourcing the media
-  Hearts and minds
-  Filter 4: FLAK
-  Filter 5: Anti-communisme
-  Factor 6: Ten oorlog

 
 

Schaalvergroting

 

gepubliceerd: 27.05.2004 // laatste update: 27.09.2004

 

WPP beantwoordde aan een behoefte. De multinationals groeien namelijk constant. Ze kopen concurrenten op, ze fuseren, ze evolueren naar reusachtige conglomeraten en hebben ’One-Stop’-diensten nodig voor hun publiciteit en public relations. Diensten die voor al hun filialen en brands boodschappen en campagnes ontwerpen.

Het begon klein. Volgens het Amerikaanse PRWatch kocht een zekere Martin Sorrell in 1985 de Britse firma Wire & Plastic Products. Hij betaalde 676.000 dollar voor het bedrijf. Sorrell kwam van het reclamebureau Saatchi & Saatchi. Hij was er financieel directeur en regelde er de overnames van andere bedrijven. Sorrell kocht WPP niet om plastiek te maken, maar als een ’schelp’ waarmee hij andere bedrijven kon kopen. In ’86-’87 nam WPP meteen negentien marketingbedrijven in Groot-BrittanniŽ en de VS over. De voornaamste overname in ’87 was die van de veel grotere J. Walter Thompson Group, waarvoor WPP 566 miljoen dollar betaalde. In die groep zat ook Hill & Knowlton, die de couveusebaby’s van Koeweit zouden verzinnen.

De expansie stopte niet. WPP pakte bijvoorbeeld in ’90 voor 864 miljoen dollar de Ogilvy Group. In 2000 kocht het Young & Rubicam, voor 4,7 miljard dollar. De omzet van WPP en Young & Rubicam samen bedroeg 5,2 miljard dollar, samen waren ze maar liefst 14,5 miljard dollar waard. Met Young & Rubicam lijfde WPP ook Burson-Marsteller in, de directe concurrent van Hill & Knowlton in de pr-business.

WPP stelt 55.000 mensen te werk in 92 landen in 1.300 kantoren. De firma omvat ruim 80 bedrijven en doet alles: reclame (met marktleiders J. Walter Thompson, Ogilvy and Mather, Young & Rubicam); public relations (via Burson-Marsteller, Hill & Knowlton, Ogilvy Public Relations Worldwide of Cohn & Wolfe); marktonderzoek, investorrelations, marketing-consulting, mediamanagement, het ’communiceren van merknamen, identiteiten en gespecialiseerde informatie zoals over gezondheid’. Klanten zijn de Fortune500-firma’s, waaronder Ford, IBM, Kellogg’s, Eastman Kodak en American Express. In 2000 stak WPP concurrent Omnicom voorbij en werd wereldmarktleider in communicatiediensten.

LEES VERDER: Couveusebaby’s // Schaalvergroting // Goede werken // Steel Magnolia //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License