S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Hoe draaien als medium? Hoe je organiseren?
-  Hoe media veranderen?
-  Hoe media analyseren?
-  Hoe media gebruiken?
-  Hoe media maken?

 

Actiekrant

 

gepubliceerd: 23.05.2004 // laatste update: 23.05.2004

Verba volent, scripta manent, zegden de Romeinen: woorden vervliegen, geschriften blijven. Zo gaat het ook met woorden op internet. Ze verdwijnen makkelijk in het zwarte gat van cyberspace. Om ze toch vast te houden, maken nogal wat alternatieve webmedia gedrukte versies van hun werk. Verscheidene IMC’s hebben op deze manier een actiekrant gemaakt.

In Praag (september 2000) stelde het Tsjechische anarchistische blad Kontrast zijn kolommen en drukpersen open voor media-activisten. De IMC-edities van Kontrast werden gevuld met artikels die al op de Indymedia-site hadden gestaan, maar ook met stukken die speciaal voor de krant geschreven werden. De meeste artikels waren in het Tsjechisch. Doel was de bevolking van Praag te informeren, die bang was gemaakt dat politieke hooligans hun stad overhoop kwamen zetten.

In Brussel (december 2001) kwam op dezelfde manier Papier tot stand. De actiekrant was het werk van een Print Team, opgericht door medewerkers van Indymedia.be. De linkse uitgeverij EPO zorgde na de uren voor het drukwerk. De krant maakte ook mensen buiten het Indymedia-collectief warm om mee te werken. De voorraad was telkens in een mum van tijd uitgeput.

Voor deze kranten zag de takenlijst er zo uit:

-  de groep kiest bijdragen (teksten en foto’s) van de website en brengt ook zelf verslag uit van de acties en meetings;
-  twee keer per dag komt de eindredactie samen: ze kiest artikels voor de volgende editie;
-  er zijn vertalers nodig;
-  er is nood aan logistieke ondersteuning: de redactie heeft een vaste stek nodig in het IMC; de drukker vraagt om Apple-computers te gebruiken die het opmaakprogramma Quark draaien; de kranten moeten worden afgehaald bij de drukker;
-  het Print Team werkt Print Guidelines uit voor alle schrijvers: teksten moeten duidelijk, beknopt en informatief zijn, auteurs zoeken best zelf een illustratie; achtergrondstukken mogen hoogstens 2.500 aanslagen tellen; ook voor lettertype, tekst- en fotoformaten gelden technische afspraken;
-  van elke editie komt een versie in pdf-formaat op de website: zo kan iedereen de krant zelf uitprinten en kopiëren.

Een nulnummer bewijst zijn nut. Zo kan je de schakels van de keten testen, bijvoorbeeld of de drukker je lay-out kan ontcijferen.

LEES VERDER: Webzine // Open publish & open access // Perscentrum // Actiekrant // Copyleft // Verantwoordelijke uitgever // Radio // Televisie // Ter discussie #1 - Participatie // Ter discussie #2 - Nieuwsmedium of bewegingsmedium? //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License