S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Open source
-  OuvriŤres du Monde
-  Michael Moore
-  Mediacircus

 

Creative Commons

 

gepubliceerd: 23.05.2004 // laatste update: 23.05.2004

De mensen van Creative Commons werkten daarom een modulair licentiepakket uit waarmee een auteur kan bepalen hoe vrij zijn werk gepubliceerd kan worden. Voor dit boek kozen we bijvoorbeeld een licentie

-  die je toelaat het boek of de website (of delen ervan) te kopiŽren voor vrienden, collega’s of studenten als je de bron en de auteurs vermeldt. Je moet op de kopie ook dezelfde licentie vermelden, waardoor je de ontvanger dezelfde rechten toekent;

-  die je toelaat het boek of de website (of delen ervan) te kopiŽren op voorwaarde dat je niets aan de inhoud verandert;

-  die je niet toelaat om het boek (of delen ervan) te kopiŽren of uit te geven voor commerciŽle doeleinden (ook geen vertalingen), tenzij de auteurs en de uitgever je daarvoor de toestemming gaven.

Je kan je wel voorstellen dat we hierover een serieuze discussie hadden met onze uitgever. De grootste zorg van onze uitgever was dat andere uitgevers misbruik zouden maken van onze openheid om eigen versies of vertalingen van het boek of delen ervan te publiceren. De licentie die door Creative Commons werd uitgewerkt maakt het mogelijk om ons boek en onze website vrij te maken, en toch te beschermen tegen geldwolven.

De introductie van het modulaire licentiesysteem van Creative Commons bracht een dynamiek op gang bij kunstenaars, wetenschappers, journalisten... In 2000 startten een aantal wetenschappers PLoS (Public Library of Science), een organisatie waarin onderzoekers hun bevindingen ter beschikking stellen van de hele onderzoeksgemeenschap. In oktober 2003 lanceerden ze hun eerste magazine PloS Biology, een hoogstaand wetenschappelijk magazine dat verschijnt onder een Creative Commons licentie. Micael Eisen, PLoS: "In de jaren ’90 communiceerden de meeste onderzoekers via het internet. De nieuwe technologie bood de mogelijkheid om de schat aan wetenschappelijke informatie met een breed publiek te delen. We waren zeer gefrustreerd omdat de uitgevers van wetenschappelijke magazines deze tendens blokkeerden. Vandaag moet je nog steeds zeer veel geld op tafel leggen om op hun websites toegang te krijgen tot de publicaties. We startten met PLoS om een beter publicatiemodel te promoten en het zelf ook toe te passen. Het is een model dat iedereen vrije en onbeperkte toegang verleent tot wetenschappelijke literatuur."

Sommige muzikanten geven hun werk uit onder een Creative Commons-licentie, waardoor het voor dj’s of andere muzikanten mogelijk wordt om verder te bouwen op hun werk. Een aantal kleinere platenlabels geeft enkel nog muziek uit onder een Creative Commons-licentie.

"LOCA gelooft dat de strijd voor vrije en open media een gevecht is voor de vrijheid van meningsuiting en een gevecht om radicaal de mogelijkheden van media te benutten. Daarom brengt LOCA muziek uit als copyleft, een licentie die het voor muzikanten en auteurs mogelijk maakt muziek te ontwikkelen in een samenwerkingsverband en uit te brengen in het publieke domein. We hopen dat muzikanten die gebruik maken van het werk dat onder deze licentie gepubliceerd wordt, hun muziek op hun beurt aan het publieke domein schenken als een duidelijke verwerping van de kapitalistische logica en de multinationale mediabedrijven."

LEES VERDER: Digital Millennium Copyright Act // Een beknopte geschiedenis / Alle rechten voorbehouden // Nieuwe media, nieuwe regels // Free software foundation // Free as in free speech, not as in free beer // Wicked Wikipedia // Creative Commons //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License