S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Hoe draaien als medium? Hoe je organiseren?
-  Hoe media veranderen?
-  Hoe media analyseren?
-  Hoe media gebruiken?
-  Hoe media maken?

 

Redactie Mainstream

 

gepubliceerd: 16.05.2004 // laatste update: 22.05.2004

Er valt veel te leren uit het colofon van een krant of de aftiteling van een tv-journaal. Je ziet hoe de taken zijn verdeeld. Ook de strakke hiŽrarchie valt op.

-  De hoofdredacteur. Dikwijls veeleer de vertrouweling van de eigenaars van het medium dan de vertegenwoordiger van de redacteurs. Hij (zelden: zij) bepaalt de redactionele lijn. Hij polst daarvoor de beslissingscentra van de burgerij: politieke partijen, beroepsorganisaties, businessclubs en think tanks. Zo helpt hij bepalen waarover de publieke opinie praat. Hij is het gezicht van het medium: hij modereert debatten, neemt deel aan panels en geeft voordrachten. De hoofdredacteur is ook steeds vaker de zakelijk directeur: hij laat budgettaire noodwendigheden primeren op de informatie-opdracht.

-  De redacteurs produceren de content. Ze zijn verdeeld over kernen: binnenland, politiek, hard nieuws, buitenland, cultuur, sport, economie, regionale edities. Onder hen worden de onderwerpen verdeeld tijdens de redactievergadering. Ze hebben uiteenlopende statuten: bediende, freelance, losse medewerker, correspondent, fotograaf.

-  Het secretariaat tikt brieven, controleert uurroosters en houdt adressen- en telefoonlijsten up-to-date.

-  De documentatiedienst houdt knipselmappen bij voor de redacteurs.
-  De foto- en grafi sche redacties verzorgen de visuele kant van het medium.
-  Productiekernen (bij radio en televisie) boeken camera- en klankmannen, monteurs en maquillage. Ze wijzen camera- en montagetijd toe aan de reporters.

-  Het archief bewaart de eigen nieuwsuitzendingen en de ’stock-shots’ (herbruikbare beelden en klank).

-  De commerciŽle dienst had vroeger niets te maken met de redactie. Maar die tijd is voorbij. De dienst coŲrdineert steeds meer publiciteitsacties samen met de hoofdredactie.

-  Synergie is de boodschap. Redacteurs leveren content, zowel voor de krant als de website als het radionieuws als het tv-journaal (meestal allemaal van dezelfde mediagroep).

LEES VERDER: Redactie Mainstream // Redactie Alternatief // Training // Dockers // Teaching change // Informele training // Workshops // Sessies // Andere modules // Trainers // Correspondenten // Archiveren // Community //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License