S E C T I O N S

-  1: Wat is er mis?
-  2: Gemeengoed
-  3: Methodiek
-  4: Technologie
-  5: Maak de media
-  6: Extra
-  7: Links

A R T I C L E S

-  Propaganda-machine
-  Filter 1: Eigendom
-  Gigantjes
-  Filter 2: Advertenties
-  Filter 3: Sourcing the media
-  Hearts and minds
-  Filter 4: FLAK
-  Filter 5: Anti-communisme
-  Factor 6: Ten oorlog

 
 

Mediapolitici

 

gepubliceerd: 27.05.2004 // laatste update: 27.05.2004

 

In de hectische weken na 11 september krijgt president Bush een gouden tip. "De Amerikaanse publieke opinie zal wachten en geduld hebben, maar alleen als ze ziet dat de president zonder mededogen tegen de terroristen reageert. Anders smelt de steun voor de president weg."

De boodschap komt van Roger Ailes, de baas van Fox News. Die mag zich strikt genomen niet met politiek bemoeien. Maar Bush Jr. kent Ailes: hij heeft in 1988 de verkiezingscampagne van vader Bush helpen voeren, daarvoor (in 1984) die van Ronald Reagan en vroeger nog die van Richard Nixon. Je mag Ailes met andere woorden tot de Bush-clan rekenen.

Begin jaren ’60 begon Ailes voor televisie te werken, waar Richard Nixon hem in 1968 wegplukte. Het ijzer smeden terwijl het heet is, dacht Ailes, wanneer hij in 1969 Ailes Communication stichtte. De firma produceerde Broadway-musicals maar begeleidde ook verkiezingscampagnes.

Tussen 1993 en 1996 was hij voorzitter van het kabelnetwerk CNBC en van 1994 tot 1996 van het kabelstation America’s Talking, waar hij ook een programma modereerde. Begin 1996 kwam hij helemaal thuis: Ailes begon voor Rupert Murdoch te werken als grote baas van Fox News. Murdoch liep over van lof. Fox News bereikte 56 miljoen kijkers in de VS, een publiek van 70 miljoen lag in het verschiet.

Het succes van Fox News ligt in zijn platte populisme. "We report, you decide", is het motto. Maar Roger Ailes stuurt zijn kijkers wel bewust naar rechts. Hij gooide het namelijk op een akkoord met Richard Perle, een van de politieke haviken. Vertrouwelingen van Perle worden gastcommentator van Fox News, onder hen Paul Gigot van The Wall Street Journal en Dennis Ross. Ross werd bij Fox News de eerste expert inzake internationale politiek, hij is ook voorzitter van het Washington Institute, een think-tank die bestaat bij de gratie van de IsraŽli’s die ook het American Enterprise Institute domineren.

Roger Ailes is in de VS geen alleenstaand geval. David Gergen was adviseur van vier presidenten: Richard Nixon, Gerald Ford, Ronald Reagan en Bill Clinton. Hij schrijft geregeld in de krant U.S. News & World Report, modereert het tv-programma World@Large op de publieke Amerikaanse omroep PBS en verschijnt als analist in het programma Nightline van de omroepketen ABC. Gergen laat zichzelf als Media Personality - voor veel geld - verkopen door de Hokenson Group. Om te zorgen dat hij ’klussen’ krijgt als spreker, spant hij een speaking agent in, namelijk het Washington Speaker’s Bureau.

Nog zo’n geval is George Stephanopolous. Tot 1996 was hij medewerker van president Bill Clinton, waarna hij politiek commentator werd voor ABC News. In 1999, terwijl Clinton nog in functie was, publiceerde hij zijn memoires als ex-adviseur. Daarvoor kreeg hij een voorschot van 2,75 miljoen dollar. "Steppi", aldus critici, probeert zijn bevoorrechte positie wel hťťl snel te verzilveren. In juli 2002 kreeg hij promotie bij ABC. Hij ging er op zondagochtend het debatprogramma This Week presenteren. De twee ervaren anchors kregen de bons.

LEES VERDER: OfficiŽle bronnen // Ingebed // Stoelendans // A job is a job // Joepi, den Eric! // Cross-over // Mediapolitici // Public Relations voor privť-belangen // OfficiŽle deskundigen //

links DeWereldMorgen.be | GetBasic
supporters éditions epo uitgeverij | fonds pascal decroos
contact han | raf | bruno
website based on a design by red kitten

Creative Commons License